Actueel

Wij vinden de privacy van onze kinderen belangrijk. Om die reden vindt u op deze pagina slechts een selectie van ons nieuws met slechts één foto per artikel. Ouders en verzorgers van onze leerlingen kunnen terecht op Social schools. Wie is ingelogd vindt daar het laatste nieuws, de agenda en andere actuele zaken.

25 november, Uitnodiging Sinterklaasfeest

Uitnodiging voor de kinderen voor Woensdag 4 December

13 september, Kijk op de week

Prinsjesdag Op 17 september is het Prinsjesdag waar, zoals elk jaar, de troonrede wordt voorgelezen. Wij willen deze dag met de hele school

20 september, Kijk op de week

Deze week stond in het teken van ‘Meten is weten’! De kinderen hebben onder andere ontdekt hoe veel suikerklontjes ze wegen. Groep 6 heeft

4 oktober, Kijk op de week

Opening Kinderboekenweek Afgelopen donderdag heeft de opening van de Kinderboekenweek plaatsgevonden op ons IKC met als thema 'lekker

18 oktober, Kijk op de week

Nog een weekje en we hebben al weer herfstvakantie. De dagen zijn zo voorbij, wat gaat de tijd snel! We zien steeds vaker dat ouders van onze

11 oktober, Kijk op de week

Informatiemarkt Wat hebben we een leuke middag gehad! Tijdens de informatiemarkt hebben de kinderen van ons IKC alle ouders, verzorgers,

24 oktober, Kijk op de week

Deze week was alweer de laatste week van ons thema dit ben ik, en hebben we vast voorbereidingen gedaan voor het volgende thema. Zo mochten de

8 november, Kijk op de week

Stagiaire Deze week waren de eerste stagedagen van juf Mare. Juf Mare loopt stage op woensdag en donderdag. In de volgende kijk op de week zal

14 november, Kijk op de week

Lootjes Op woensdag 4 december vieren we op school Sinterklaas. Uiteraard heeft Sinterklaas ook tijd voor groep 4/5 maar we trekken ook, zoals

22 november, Kijk op de week

Bezoek groep 7/8 aan de AMS Dinsdag heeft groep 7/8 een bezoek gemaakt aan de Annamaria van Schurmanschool in Franeker. Met de bus werden we bij

8 november, Wat een verrassing!

Vrijdag voor de vakantie hebben de kinderen van de onderbouw appels geplukt in de boomgaard van de ouders van Lieke Heddema in Hitzum. Hiervan

6 november, Week van de mediawijsheid groep 5 t/m 8

**Week van de Mediawijsheid: Gezond schermgebruik** Het is belangrijk kinderen goed te begeleiden bij mediagebruik. Online en offline. Met en

Visie 't jonge kind

Via deze link treft u meer informatie aan over "Visie 't jonge kind".

Audit rapport

Eind vorig jaar is er een audit afgenomen op it iepen finster. Via deze link kunt u het verslag lezen. 

Dorpsvisie

Via deze link kunt u de dorpsvisie van Achlum lezen waar ook onze leerlingen aan hebben bijgedragen. 

Certificaat "boartsjendewei in taal derby"

IKC it iepen finster wurket neffens it sertifikaat ‘Boartsjendewei in taal derby’. It taalbelied is sa ynrjochte dat de bern de kâns krije om harren boartsjendewei it Frysk en it Nederlânsk eigen te meitsjen.

De kwaliteit fan it twatalige oanbod fan in sertifisearre lokaasje wurdt boarge troch te wurkjen mei de folgjende útgongspunten:

·        it kreëarjen fan in omjouwing dêr’t de taalûntwikkeling fan bern yn stimulearre wurdt;

·        it útdragen fan de mearwearde fan twa- en meartaligens;

·        it stimulearjen fan twataligens by alle bern; fanwege de dominante posysje fan it Nederlânsk yn de media, it ûnderwiis en it maatskiplik libben is it nedich dat yn de foarskoalske perioade it Frysk ekstra stipe wurdt;

·        it konsekwint brûken en oanbieden fan de beide talen, sadat der sicht is op it oanbod en der gebrûk makke wurdt fan it natuerlike fermogen fan bern om taal út ynteraksje te learen.

Mear ynformaasje oer dit ûnderwerp fine jo yn ús pedagogysk wurkplan en op www.sfbo.nl

 

IKC it iepen finster werkt volgens het certificaat ‘Boartsjendewei in taal derby’. Het taalbeleid is zo ingericht dat de kinderen de kans krijgen om zich spelenderwijs het Fries en het Nederlands eigen te maken.

De kwaliteit van het tweetalige aanbod van een gecertificeerde locatie wordt gewaarborgd door te werken met de volgende uitgangspunten:

•      het creëren van een omgeving waarin de taalontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd;

•      het uitdragen van de meerwaarde van twee- en meertaligheid;

•      het stimuleren van tweetaligheid bij alle kinderen; vanwege de dominante positie van het Nederlands in de media, het onderwijs en het maatschappelijk leven is het nodig dat in de voorschoolse periode het Fries extra gestimuleerd wordt.

•      het consequent gebruiken en aanbieden van de beide talen, zodat er zicht is op het aanbod en er gebruik wordt gemaakt van het natuurlijke vermogen van kinderen om middels interactie taal te leren.

Meer informatie over dit onderwerp vindt in ons pedagogisch werkplan en op www.sfbo.nl